Marshall Applewhiten luotsaama kultti sai näkyvyyttä 1990-luvulla kulttilaisten traagisen joukkoitsemurhan seurauksena. Applewhiten hahmottelema käsitys maailmanlopusta yhdistelee lukemattomia ainesosia kristinuskon, itämaisten uskontojen, ufologian ja rajatiedon piiristä, mutta sen keskeinen metaforaksi puettu väite on silti poikkeuksellinen. Osana kosmista ”kierrätystä” maapallo, joka vertautui puutarhaan, pyyhittäisiin pois. Heaven’s Gaten jäsenet uskoivat, ettei Maa ole heidän kotinsa. Ennen kierrätyksen aikaansaamaa tuhoa valaistuneilla oli mahdollisuus siirtyä toiselle evoluution tasolle, ”The Evolutionary Level Above Human”. Omia ihmiskehojaan he eivät pitäneet minkään arvoisina.

Oleellista Heaven’s Gaten tapauksessa ovat vahvat vertauskuvat, joita mielikuvien välittämiseksi käytetään. Kierrätys yhdistyy sekä uskonnollisiin ajatuksiin sielunvaelluksesta ja uudelleensyntymästä että tieteelliseen kuvaukseen siitä, miten aine muuttaa aina muotoaan. Samalla kokonaisen planeetan kierrätys kuulostaa uhkaavalta ja väkivaltaiselta prosessoinnilta – perin modernilta tavalta hankkiutua jostakin ”turhaksi käyneestä” tavarasta eroon. Roska on materiaa väärässä paikassa, kuten Mary Douglas sanoi. Oliko aineellisuus Heaven’s Gaten jäsenille kirous, koska se teki heistä eräällä tapaa tarpeettomia tavaroita?

 

Kuva: Heaven’s Gaten logo